Засідання методичного об`єднання
вчителів початкових класів
«Як допомогти дитині опанувати
правопис»
Місце проведення: Шепетівський НВК№3, Хмельницької обл.
Форма проведення: тренінг
Дата проведення: 11.10.2012 р.
Час проведення : 1200
Підготувала: Ніколайчук А.Д.,
голова
методичного об’єднання вчителів початкових класів НВК№3
План засідання
1. Вступ.
Вузлики теорії.
2.
«Аптечка
швидкої граматичної допомоги».
2.1.
Піднімемо
орфографічні вітрила.
2.2.
Прогулянки
в орфографічному саду.
3.
Таблиця
множення словникових слів (прийоми роботи з словниковими словами).
3.1.
«Сонечко».
3.2.
«Вивісити
на стінку»
3.3.
Кругообіг
слів у природі.
4.
Рефлексія.
Естафета запитань та відповідей.
Список використаної літератури
1.
Навчальні програми для загальноосвітніх навч. закл. із навчанням українською
мовою. 1-4 класи.- К.: Видавничий дім
«Освіта», 2012. – 392с.
2. Українська мова. Ч. 1/ За ред. П.С. Дудика. – К.: У 45
Вища шк.. Головне вид-во, 1988. – 382 с.
3.
Ганькіна
М. Аптечка швидкої граматичної допомоги. – К.: Ред. Загальнопед. газ., 2005. –
112с. – (Б-ка «Шк. світу»).
4. Сходинкам творчості. Методика ТРВЗ в початковій школі /
Автори-упорядники: О.В.Лесіна, В.П.Телячук.
– Х.:
Вид. група «Основа »: «Тріада +», 2007.
– 112 с. – (серія «Педагогічні інновації. Майстерня »).
1.
Вступ
Вузлики теорії.
Рада вітати Вас, шановні
колеги.
Я звичайний
вчитель, у якого звичайні учні, які пишуть з помилками. От і доводиться
вишукувати різні методи та прийоми організації роботи для покращення їх
грамотності.
Сьогодні ми розв’яжемо
вузлики теорії, піднімемо
орфографічні вітрила та поплаваємо морем «правила написання апострофа», прогуляємося
в орфографічному саду, попрацюємо над таблицею множення словникових слів,
скориставшись прийомами «Сонечко», «Вивішування на стінку», «Кругообіг слів у
природі».
Розпочнемо з вузликів теорії.
Правописом
або орфографією називається система
правил про способи передачі на письмі звукового складу слів, написання їх
разом, окремо і через дефіс, вживання великої букви, правильне перенесення
частини слова з рядка в рядок.
Одиницею орфографії є орфограма – написання певної морфеми,
звука, яке відповідає правилам орфографії і потребує застосування певного
правила.
Наприклад, суфікси -ськ-,, -зьк-, -цьк-
у прикметниках.
В основу української орфографії
(правопису) покладено три принципи:
-
фонетичний
(в основі фонема(звук));
-
морфологічний
(морфема, значуща частина слова);
-
історичний
(за традицією пишуться дж, дз, щ, я, ю. є, ї, ь, е, и в словах, що не перевіряються
наголосом).
Є ще
диференціальний (смисловий) принцип,
який полягає в розрізненні значень слів при їх написанні: Орел (місто) – орел
(птах), що б – щоб.
Тому до грубих помилок відносяться лише орфографічні
помилки. А не грубими вважаються повторення тієї самої літери в слові,
поодинокі випадки недописування літери в кінці слова (не за правилом).
2.
«Аптечка швидкої
граматичної допомоги»
Спланувати
сьогоднішнє засідання допомогла «Аптечка швидкої граматичної допомоги», автором
якої є учитель-словесник Марія Володимирівна Ганькіна. Вона одна із ведучих
рубрики «Режисура уроку» в газеті «Первое сентября». Автор пропонує в скарбничку вчителю
найрізноманітніші «режисерські» знахідки – способи організації того чи іншого
заняття, ігрові прийоми опитування і контрольних робіт, типи домашнього
завдання, способи розвитку мовної інтуїції.
Хочу звернути вашу
увагу на поняття режисура уроку, яке проходить стрижнем через все видання.
Режисура уроку, за словами
автора – це не методика, це ніби такий особливий педагогічний стиль, який
провокує вчителя на придумування чогось свого. Чогось, що давало б учням можливість
не відсиджувати урок, а проявляти себе – як люди, партнери, команда. І в цій
взаємодії – через інших – виходити на своє власне особисте розуміння
навчального матеріалу, і людей навколо, і себе самих. І тут вчителю насамперед
треба подумати, як спуститися з командних висот…
2.1.
Піднімемо
орфографічні вітрила
Словниковий диктант
чи «Одиночне плавання»
Для цієї форми роботи необхідні дві смужки паперу. Це
«вітрила». Борти – це варіанти. «Лівий борт» – це ті, хто сидить ліворуч від
лінії, подумки проведеної посередині парти
(І варіант), правий – ті, хто сидить праворуч від неї (ІІ варіант).
Правила морської мандрівки:
1) вчитель диктує швидко по черзі кожному борту
всього по 8-10 слів;
2) учням забороняється перепитувати, щоб не збитися з курсу,
адже плавання одиночне;
3) учням забороняється розмовляти, адже кожен знаходиться
сам на плоті;
4) слова пишуться в стовпчик, і вітрило щоразу треба
згортати (загинати папірець) рівно на одне слівце. Адже в бурю вітрило
згортають!
5) Коли хвилі меншають, море затихає, можна розгорнути
вітрила (перевірка).
При перевірці орфограму обводимо кружечком (якщо
правильно написане слово), якщо учень допустив помилку, то виправляє її, а біля
цього слова робить ручкою дірку наскрізь. Вдома потрібно вітрило полатати,
тобто виконати роботу над помилками.
У цієї
роботи є свої маршрути. Наприклад, океаном «Ненаголошені голосні в корені
слова», морем «Чергування голосного в корені» або маршрутом «Допущених в
класній роботі помилок» (з набором різних орфограм). Адже цікаво, з якого приводу
можлива дірка?
Сьогодні
пропоную вирушити в одиночне плавання
морем «Правила вживання апострофа»
Лівий борт
|
Правий борт
|
Правило
|
П’єса
|
В’язи
|
Після б, п, в, м,
ф, р перед я, ю, є,ї
|
Лук’ян
|
Лук’яненко
|
У власних назвах
після к та інших тв. приголосних
|
під’їзд
|
без’язикий
|
Після префіксів,
які закінчуються на приголосний перед я, ю, є,ї
|
рясний
|
гарячий
|
Немає роздільної
вимови
|
бур’ян
|
узгір’я
|
Після б, п, в, м,
ф, р перед я, ю, є,ї
|
свято
|
мавпячий
|
Якщо збіг
приголосних, апостроф не ставиться
|
дзвякнути
|
морквяний
|
Якщо збіг
приголосних, апостроф не ставиться
|
верф’ю
|
любов’ю
|
В іменниках ж.р.
з нульовим закінченням у О.В. однини
|
2.2.
Прогулянки в
орфографічному саду
Після плавання
морем-океаном, прогуляємося в орфографічному саду.
Написання ненаголошеного в корені часто виявляється
хащами для будь-кого, кому доводиться передавати думку на письмі.
Коренярій
Коренярій –
це блокнотик з колекцією незвичайних рослин. По одній на кожній сторіночці. А
виростає така рослина з кореня, і перелік коренів із вказівками сторінки, на
якій виросла відповідна до кореня рослина, міститься на останній сторінці
«коренярію». (Додаток)
У
початковій школі недостатньо дати в руки дитині навіть такий потужний
інструмент, як перевірне слово. Треба ще вміти ним користуватися. А то буває,
що весло перевіряється словом весело, а завмирати – словом мир.
Потрібно утримувати в свідомості все гніздо, або кущ, або сімейку, або дерево
(рослину). Створювати свої незвичайні рослини нам допомагає дерево, яке
знаходиться в класі. Вчитель кріпить корінь, а діти допомагають рослині
обростати листям. Інколи на дереві з’являється «огірок»,
«іноземець», який «прикидається родичем». Діти разом встановлюють
невідповідність, а потім записують слова до свого коренярію. З одним коренем
працюємо в класі, з іншим діти працюють самостійно вдома.
Правила
колекціонера
1) Усі відомі частини мови і способи словотвору повинні бути
представлені в словах, які виростають на гілках;
2) перевага надається таким формам, коли приголосний або
голосний у корені знаходиться у слабкій позиції;
3) у кожному слові необхідно обов’язково
позначити корінь;
4) корінь, розташований у кореневій системі, повинен бути
написаний яскраво, великими буквами.
З кожною новою рослиною, деревом список коренів на
останній сторіночці поповнюється. Тільки тепер корені забезпечені ще й
відповідними ілюстраціями (ейдетика).
Варіанти
завдань
Як перевірити виконання д.з? Перед початком уроку діти стають
колом, відкривають свої коренярії на потрібній сторінці. У певному ритмі, який
вчитель відбиває долонями, вони передають за (проти) годинниковою стрілкою свої
блокноти. Стоп! І по колу кожен учень читає слово з даним коренем з того
коренярію, який у нього зараз на колінах. «Огірки» опротестовуються схрещеними
і піднятими догори руками.
Після цього діти
додають до свого дерева те слово, яке їм сподобалося найбільше. Бліцдиктантики:
по слову з кожного дерева, які диктує вчитель та діти.
Одягнути дерево від кореня
Одягнути дерево
за допомогою листочків
|
Побудувати свою
рослину
|
Альтернатива
|
Верх
|
Лист
(повідомлення)
|
Лист (листя)
|
Верховина
|
Листок
|
Листок
|
Верхівка
|
Листівка
|
Листочок
|
Поверх
|
Листування
|
Листопад
|
Поверхневий
|
Листуватися
|
Листва
|
Вершина
|
Листоноша
|
Листогриз,
листоїд
|
листоштампувальний
|
Листоподібний
|
|
Листопадний
|
||
Листоріз
|
||
Листяний
|
||
листячко
|
3.
Прийоми роботи з
словниковими словами
Словникові слова,
як і таблицю множення, потрібно знати напам’ять. Ось тільки таблиця множення
поміщається на одному аркуші, а словникових слів, правопис яких переважно не
піддається жодній логіці – цілий товстенний словник. Їх треба вчити і вчити,
нерідко знову повертаючись до одного й того ж слова. Добре ще, якщо дитина
багато читає і в неї достатньо розвинена інтуїція. А якщо вона «корзину» з
«картиною» третій рік запам’ятати не
може? Щоб урізноманітнити цю роботу пропоную декілька прийомів роботи з
словниковими словами.
3.1.Таблиця множення
словникових слів
Словникові слова
під час вивчення та, коли помилився, записуємо
на сонечку. В центрі буква, а на
промінчиках словникове слово.
Словникове слово має бути написане кілька разів не
лінійно, а саме на променях, під різним кутом зору, і літера, через яку це
слово потрапило до словника, вирізнялася своїми розмірами.
3.2. «Вивісити слово на стінку»
Словникове слово
потрібно «проілюструвати» на аркуші форматом А-4, виділивши літеру розміром і
кольором. Цей малюнок потрапляє на стінку (магнітну дошку). До нього додаються
інші слова, які діти вивчають впродовж певного періоду, наприклад місяця. Коли
стінка заповнена, слова знімаються з певним ритуалом: згадуючи історію, через
яку слово потрапило на стінку. Після цього вчитель диктує швидко слова з
аркушів (словниковий диктант). Далі взаємоперевірка. Якщо ні в кого не
знайшлося помилки, слово відправляють на «пенсію». Якщо ж хоча б в одного учня
виявилась помилка – слово знову відправляється на стінку. При цьому ведеться
обговорення, чому це слово потрапило на стінку. Може погано проілюстроване,
фломастер блідий… Аркуш зі словом йде на «реставрацію», а потім знову
відправляється на стінку.
3.3.Ось такий кругообіг слів у природі!
Підсумок.
Як стверджує Марія
Володимирівна «Навчати дітей грамотності можна по-різному. Один шлях –
традиційний: домагатися, щоб учні завчили правила і застосовували їх послідовно
і неухильно. Але буває й інакше. Якщо підійти до викладання мови творчо, можна
знайти багато найрізноманітніших форм, засобів, методів, які допоможуть навчити
дітей писати грамотно.»
Естафета запитань і відповідей.
Учасники засідання по черзі
задають запитання один одному по темі заняття.
Немає коментарів:
Дописати коментар